Tara Wilson

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

10 SEO Tips

door | sep 3, 2021 | SEO Tips | 0 Reacties

10 belangrijke SEO tips voor een #1 positie in Google

Hoe scoor ik hoger in Google? Van alle vragen die onze klanten stellen, horen we deze misschien wel het vaakst. En dat is niet zonder reden: want hoe beter je gevonden wordt, hoe meer klanten je hebt en hoe meer je verdient. Bij Bouwen op Online Succes helpen wij onze klanten dag in dag uit om beter vindbaar te worden voor hún klanten. Op basis van deze ervaring hebben wij de beste SEO tips voor je verzameld. In dit artikel lees je onze 10 belangrijkste SEO tips voor professionals: optimaliseer nú je content voor meer zakelijk succes.

1. Zoekwoorden onderzoek

SEO (of Search Engine Optimization) begint met het bepalen van de zoektermen waar je als bedrijf op gevonden wilt worden. De methode waarmee je dit bepaalt, heet zoekwoorden onderzoek. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar in de praktijk is het vrij eenvoudig. Je kunt hier bijvoorbeeld de Google Keyword Planner voor gebruiken. Dit is een handige tool van Google om te achterhalen op welke zoekwoorden jij het beste in kunt zetten. Maar zelfs met de zoekbalk van Google kun je een heel eind komen. Typ een zoekterm in die centraal staat in jouw business. Bijvoorbeeld ‘marketing advies’ of ‘online coaching’. Google suggereert dan automatisch gerelateerde zoektermen die vaak gezocht worden. Dikke kans dat er termen tussen zitten die uitstekend passen bij jouw bedrijf.

2. Zoekterm in url zetten

De nummer twee op ons lijstje met onmisbare SEO tips is heel makkelijk in de praktijk te brengen. Google beloont het als de zoekterm in de url staat. Dus als jij een fietsenmaker bent die gevonden wil worden op ‘banden plakken’, noem je je pagina topfietsenmaker.nl/banden-plakken.

Je moet dit niet overdrijven. Stop je url dus niet vol met een hele verzameling zoektermen. De kunst is om het simpel te houden. Anders werkt het alleen maar averechts.

3. Bedenk een sterke pagina titel

Je zou misschien zeggen dat de pagina titel de titel is die je als bezoeker bovenaan de paginatekst ziet staan. Maar dat is niet zo. De pagina titel is zichtbaar op twee plekken. Het is de titel waar je op klikt als de pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt én het is de titel die je bovenaan in je browser ziet staan.

In feite staat de pagina titel in de HTML, maar in de meeste gevallen kun je je pagina titel eenvoudig invoeren in je CMS. Zorg dat je zoekwoord in de pagina titel staat, bij voorkeur vooraan. Verder vindt Google het belangrijk dat de pagina titel de lading van het artikel dekt. Houd er ook rekening mee dat Google in de zoekresultaten maximaal 70 tekens laat zien.

4. Goede pagina omschrijving

Voor de pagina omschrijving geldt hetzelfde als voor de pagina titel: ook deze omschrijving staat in de HTML, maar kan meestal ook eenvoudig ingevoerd worden in het CMS.

Zorg dat de belangrijkste zoekterm minstens één, maar liever twee keer voorkomt in je pagina omschrijving. Een goede pagina omschrijving zorgt ervoor dat je lezer geprikkeld wordt en je artikel aanklikt. Gebruik daarvoor maximaal 160 tekens: meer laat Google namelijk niet zien.

5. Pas de bestandsnaam van afbeeldingen aan

Afbeeldingen die je rechtstreeks van je telefoon of computer upload, hebben vaak nummers als bestandsnaam. Bijvoorbeeld IMG3486.jpg. Dit is niet bepaald Google-vriendelijk. Wijzig de standaard bestandsnaam dus naar een naam waar de zoekterm in terugkomt. Bijvoorbeeld: vakantiehuis-veluwe.jpg.

6. ALT-tekst van afbeeldingen

In je CMS kun je aan de afbeeldingen die je upload ook een zogeheten ALT-tekst toevoegen. Een zoekmachine kijkt naar die ALT-tekst om meer te weten te komen over de inhoud van jouw tekst. Zorg er dus voor dat je ALT-tekst goed weergeeft wat er op de afbeelding te zien is. Dit betekent niet: lukraak zoekwoorden opnoemen. Dit betekent wel: een tekst invullen die jouw lezer vertelt wat er op de betreffende afbeelding staat, mocht deze niet laden.

7. Schrijf voor gebruikers en niet voor Google

Van alle SEO tips is dit misschien wel de gouden tip: schrijf altijd voor een lezer en niet voor Google. Natuurlijk is het goed om álle SEO tips toe te passen. Maar uiteindelijk moet de tekst waarde toevoegen voor je lezer. Komt je lezer op je pagina en vindt hij of zij het niks, dan zak je weer in de zoekresultaten van Google. Goede content is interessant voor de lezer, prettig leesbaar, helder gestructureerd en makkelijk deelbaar.

8. Koppel Google Analytics aan je website

Google Analytics is een bron van informatie en onmisbaar voor iedereen die zijn SEO wil verbeteren. In Google Analytics zie je wie je bezoekers zijn en hoe ze binnenkomen op je website. Je kunt ook zien hoe lang ze blijven hangen, welke pagina’s ze lezen en naar welke pagina’s ze doorklikken. Je kunt zelfs meten hoeveel bezoekers ‘converteren’. Dat wil zeggen: zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een product kopen. Jij bepaalt welk doel je meet! Kortom: koppel Google Analytics aan je website voor toegang tot onmisbare informatie.

9. Zet social media accounts op

Hoe meer jouw artikel gelezen wordt, hoe beter. Zorg dus dat je je content actief verspreidt via social. Jouw volgers kunnen je content dan weer delen met hun volgers, etc. Hoe beter je content gelezen wordt, hoe hoger je score in Google.

10. Plaats call-to action

Je wilt de bezoeker die je aangetrokken hebt met het toepassen van al deze SEO tips natuurlijk niet zomaar kwijtraken. Zorg er dus voor dat ze op jouw pagina ook iets kunnen dóen. Leidt ze naar een gratis download, een inschrijfformulier of een product dat je verkoopt. Kortom: weet wat je van je bezoeker wilt en plaats een call-to-action om hem of haar te verleiden.

Liever SEO uitbesteden?

Zie jij door de SEO tips het bos niet meer? Dat begrijpen wij! Het kan een beetje overweldigend zijn, al die SEO tips. Bij Bouwen op Online Succes weten we dat maar al te goed. Al 25 jaar zijn wij landelijk actief op het gebied van webdesign, SEO en Online Marketing. Zo helpen wij onze klanten aan meer online exposure. Wil je je SEO uitbesteden? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat er allemaal mogelijk is.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0
Your Cart is empty!

It looks like you haven't added any items to your cart yet.

n producten
Powered by addy